maandag 29 juli 2013

Waarzeggen bij de Bijenkorf

Het is feest bij de Bijenkorf en deze keer is het thema spiritualiteit. Op de afdeling lingerie, god mag weten wat de associatie is, is een hoek vrijgemaakt en enigszins ‘spiritueel’ ingericht met mooie doeken en ‘spirituele’ snuisterijen. Daar staan wij, ik en mijn collega waarzeggers, astrologen, numerologen, etc.  Normaal gesproken werk ik op besloten feesten maar dit keer dus te midden van een winkelend publiek.
Van een afstandje staan ze te kijken. Twee vrouwen, een brunette met krulletjes en een muisgrijze met halflang sluik haar, leeftijd ondefinieerbaar. Hun kleurloosheid staat in nogal fel contrast met de andere klanten en de stijlvolle entourage van dit warenhuis.
Ze staan duidelijk te overleggen, wie zullen ze nemen. Zullen ze durven?
En dan, ja hoor daar komen ze, enigszins schuchter, mijn kant op.
Twee vriendinnen, nu ze voor me staan schat ik ze ergens in de dertig, maar door hun truttige uiterlijk en hun timide houding is het moeilijk te schatten. Het is sneu want de zeven schoonheden zijn duidelijk ook nog eens aan deze dames voorbijgegaan. De donkere, zo op het oog de mooiste, heeft als ze lacht een gebit met meer tandvlees dan tanden. Het frivole krulhaar heeft helaas een uitgroei van twee en halve centimeter. De muisgrijze is behept met een enorme neus die al direct tussen haar wenkbrauwen grote hoogte maakt.
Een wonderlijk duo, twee aardige, intelligente vrouwen met een gave om hun schoonheid te verstoppen achter alledaagsheid en een schijnbare onverschilligheid over hun uiterlijk.
Gelukkig hebben ze beiden wel een vriendelijk gezicht en levendige ogen.
Om hen op hun gemak te stellen, lach ik ze vriendelijk toe en leg ik uit hoe ik werk. Dat ik de kaart lees en hiermee kijk naar de actuele situatie, naar hun kansen en mogelijkheden. Ze knikken instemmend en een beetje giechelig besluiten ze dat ze de sessie aangaan.
De brunette gaat eerst.
“Wat wil je weten, is er iets wat jou bezighoudt op dit moment?” vraag ik bemoedigend.
“Nou, ik zou wel willen weten of ik nu voor een kindje moet kiezen of niet”, zegt ze met een verlegen lachje.
“Laten we kijken of de kaarten iets kunnen zeggen over het juiste moment.” zeg ik, terwijl ik de kaarten voor haar uitspreid. “Trek vier kaarten.”
Uit de kaarten blijkt dat ze een over verantwoordelijke vrouw is met zeer zorgzame eigenschappen. Haar man is een solide figuur en wil dolgraag aan kinderen beginnen. De relatie is gelukkig en vast. “Ja maar, is het wel verstandig om daar nu al voor te kiezen? Moeten we niet eerst nog wat financiële zekerheid opbouwen?” zegt ze weifelend.
Als ik vraag of het financieel dan zo onzeker is, blijkt dat ze beiden een goede en vaste baan hebben.
Wat kunnen mensen toch wonderlijke vragen hebben, denk ik in mezelf en zeg: “in feite begrijp ik je twijfels niet, de kaarten geven aan dat je in een goede situatie bent om kinderen te krijgen.
Welke zekerheid zou je nog meer willen? Daarbij heb je zorgzame kwaliteiten, dus over het moederschap hoef je ook geen twijfels te hebben.”
Dan komt het er schoorvoetend uit, die zorgzaamheid speelt haar parten. Ze blijkt gescheiden ouders te hebben die heel erg op haar leunen en haar emotioneel volledig uitzuigen waardoor ze gewoon niet aan de opbouw van haar eigen leven toekomt.
Dan stel ik de vraag die al steeds door mijn hoofd spookt: “Hoe oud ben je?”
“Zesentwintig.”
Ongelooflijk, mijn mond valt bijna open van verbazing. Zo’n jonge griet nog en al zo degelijk en uitgeblust.
“Ga jij eens als de sodemieter aan kinderen beginnen”, flap ik er spontaan en ongenuanceerd uit, “meid als je op jouw leeftijd al zo over verantwoordelijk bent,  wat moet dat dan worden als je half in de dertig bent en dan pas gaat beginnen!  Dan zit echt alles zo vast als een huis, ik moet er niet aan denken!  Arm kind met zo’n moeder”, grap ik erachteraan.
Ze pakt het goed op en samen moeten we lachen.
“Nee, maar zonder gekheid," zeg ik nu weer ernstig, "naar mijn mening wordt het tijd dat je gaat genieten van je eigen leven, dat je zo goed georganiseerd hebt. Laat je ouders hun eigen sores oplossen. Zolang jij hun gedrag honoreert door zoveel tijd aan hen te besteden en ook nog alles voor hen oplost,  zullen zij sowieso niet veranderen.
Ga met je eigen leven aan de gang en geniet van je relatie en straks jullie kind!”
Het is mooi om te zien, haar houding verandert en haar gezicht straalt terwijl ze energiek zegt: “Je hebt gelijk, dat ga ik doen! Dank je wel.”


Dan is vriendin aan de beurt en ja hoor, het was te voorzien, ze vraagt: “ Zal ik mijn neus laten verkleinen?”
Nu ben ik zelf helemaal geen voorstander van plastische chirurgie, ik vind het gewoon eng dat gesnij in een lichaam waarvan je ook nog niet weet wat het resultaat zal zijn.
Maar ja, dat is mijn mening en ik heb ook niet zo’n neus. Wat moet ik nu met zo’n vraag?
In ieder geval mijn eigen mening er niet inmengen. “De kaarten geven geen ja of nee antwoord,” begin ik voorzichtig, “maar we zullen kijken wat eruit komt.”
Bedeesd trekt ook zij vier kaarten. Maar in tegenstelling tot haar degelijk stijve houding trekt ze kaarten die één en al vuur en passie uitstralen. “Laten we het nu even niet over je neusverkleining hebben maar eerst eens over wat ik hier in de kaarten zie, want dat is me nogal wat, wat hier ligt aan kracht!”  
Ze knikt, nog steeds schuchter.
“Je thema is ‘lust’,” zeg ik terwijl ik haar ondeugend aankijk, “lust betekent werkelijk levenslust, de bron van je leven, deze kaart gaat over hartstocht en passie, je instincten volgen en seks natuurlijk.” Het muisje heeft inmiddels een blosje gekregen en lacht wat schaapachtig. En omdat het in zo’n schril contrast staat met haar aseksuele uitstraling, dik ik de seksuele kant van deze kaart extra aan.  “Aha, hier gaat het om, dus dit is wat jou bezighoudt!” zeg ik met een plagende blik van verstandhouding.
Ze heeft nu een hoofd als een biet en lacht betrapt.
Haar vriendin staat haar verwonderd te bekijken en grijpt in. “Ja maar, passie kan toch ook ergens anders op gericht zijn, werk bijvoorbeeld?”
“Ja, daar heb je gelijk in,” bevestig ik de vriendin, dat zie je ook vaak bij deze kaart, alleen dit keer niet, niet bij haar, bij haar gaat het om hartstochtelijke seks, begeren en begeerd worden.
Dat is toch zo?” vraag ik terwijl ik mijn blik indringend op het muisje richt.
Ze heeft dan wel een rood hoofd en is duidelijk in verlegenheid gebracht maar ze antwoordt toch met een bevestigend “Ja”. Haar vriendin draait met een ruk het hoofd naar haar toe.
Haar gezicht spreekt boekdelen, dit kan niet!  "Nee toch", zegt ze ongelovig.
Rollen liggen vaak heel erg vast, het is wel even schrikken voor haar dat ze haar vriendin nu in een heel ander licht ziet.

Ik negeer dit tafereeltje en ga verder met de legging. Uit de kaarten blijkt ook dat deze dame van binnen helemaal niet zo'n muisje is maar iemand die een enorme kracht heeft en zeer gedreven is in wat ze doet, alleen ergens in haar leven is deze energie afgemat.
Ik zie dit in een kaart die vaak past bij mensen die gepest worden. Ik vraag ernaar en ze bevestigt dat ze vroeger veel gepest is. “Ja, het komt door je gedreven karakter waardoor je een gewillig object bent voor pesters, tja en dan heb je ook nog zo’n neus, dan is het helemaal makkelijk voor ze.”  
We lachen er wat om en dan vervolg ik de legging weer met haar beginvraag of ze haar neus zal verkleinen.
“Kijk,” zeg ik, “het allerbelangrijkste is dat jij jouw behoeftes serieus gaat nemen, je bent een gepassioneerde vrouw die toe is aan liefde en aandacht in haar leven. Als je dit gegeven serieus gaat nemen heb je de helft al gewonnen, dan ga je staan voor wie je bent. Het is nu aan jou.
Als jij denkt dat een neusverkleining je zekerder zal maken over jezelf, waardoor je meer succes op dat vlak gaat krijgen, dan moet je het zeker doen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon eerst eens iets aan je uiterlijk doen, een leuke frisse coup in je haar, wat vlottere kleding. Gewoon verleidelijk zijn.
Nu kun je niet meer terug. Je hebt toegegeven dat je ‘lust’ wilt, dus verstop je niet meer en ga daarvoor! Ik denk dat dan die operatie helemaal niet meer nodig is.”
We lachen en beëindigen de sessie, de sfeer is luchtig en ontspannen. Ze bedanken me nogmaals en dan gaan ze weer.
Ik kijk ze na, twee jonge vrouwen met een volledig andere uitstraling dan toen ze aan kwamen lopen, ze huppelen nu haast.
Ik ben trots, wat een fijn beroep heb ik toch!
  

                                            ____________________________________

In 2007 ben ik samen met Henk (contrabassist) verhuisd naar het Franse platteland.
Over deze wonderlijke periode heb ik een boek geschreven:

Ben je geïnteresseerd?  Via deze linken kun je het bestellen:
  Bol.com  
boek € 16,95

  Ebook  
  ebook: €4,99
 

uitg.: Vandorp educatief/ Grenzeloos
Het verhaal over een waarzegster en een muzikant die samen hun geluk in Frankrijk willen beproeven om daar een centrum voor muziek en levenskunst op te zetten

Als Lies op een avond Henk ontmoet slaan de vonken direct over. Behalve hun artiestenbestaan blijkt al snel dat ze ook hun passie voor Frankrijk delen.
Het begint met dromen over 'later als...' maar hun enthousiasme haalt de droom in. Samen storten ze zich in het avontuur en belanden van het ene toeval in het andere.
Een verhaal vol humor, over passie en durf, dromen en aanpakken, liefde en loslaten maar vooral over verwondering.
Wat kan er veel gebeuren als je gewoon ‘ja’ durft te zeggen! Zij gaan er in ieder geval vanuit dat hun idee fantastisch is en alle gebeurtenissen lijken dit ook te bevestigen…


Deel twee komt uit in september/ oktober 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten